Dussen

For børnene i Dussen er det et “fristed”, hvor de selv er medbestemmende i, hvilke aktiviteter de ønsker. Dussen er stdet, hvor legen er vigtig inde som ude. Der er bestemmedage i Dussen, hvor børnene på skift vælger en aktivitet som de gerne vil lave. Der er forskellige aktiviteter børnene kan vælge,  alt fra kreativitet til leg i gymnastiksalen eller ture ud af huset.

Fælles mål for Dussen.

Formålet med ”Fælles mål for DUS” er at tydeliggøre og udvikle grundlaget i det pædagogiske arbejde med afsæt i nedstående pejlemærker samt lærerplanstemaer;

Pejlemærker:

Lærerplanstemaer:

1. Helhed i skoledagen

2. Den åbne skole

3. Forældresamarbejde

4. Fokus på alle børn

1. Alsidig og personlig udvikling

2. Sproglig udvikling

3. Social udvikling

4. Kulturelle udtryksformer og værdier

5. Naturen og udeliv

6. Sundhed, krop og bevægelse

Vi vil i det følgende beskrive en række pædagogiske mål for DUSSEN tilrettelagt efter årsplanen.

Pejlemærker:

1. Helhed i skoledagen

OPGAVE: Lærere og pædagoger skal samarbejde om at styrke børnenes læring, udvikling og trivsel

2. Den åbne skole

OPGAVE: Skolen skal åbne sig for omverdenen og inddrage lokale foreninger, kulturlivet og virksomheder, som skal være med til at sikre, at børn og unges læring bliver så bred og virkelighedsnær som mulig. Dette er også en opgave i Sebber Landsbyordning

3. Forældresamarbejde

OPGAVE: Det er i samarbejde med forældrene i Sebber Landsbyordning at vi giver børnene de bedste mulige betingelser for trivsel, udvikling og læring. Derfor skal der i samarbejdet være fokus på tillid, respekt og åbenhed.

4. Fokus på alle børn

OPGAVE: Sebber Landsbyordning skal inkludere alle børn i sociale fællesskaber og aktiviteter

Lærerplanstemaer:

1. Alsidig og personlig udvikling

Sebber Landsbyordning skal vise børnene, at de er værdifulde deltagere og medspillere i et socialt og kulturelt fællesskab. I Sebber Landsbyordning skal der skabes muligheder, der understøtter barnets oplevelse og opfattelse af sig selv, dets følelser og dets selvværd.

2. Sproglig udvikling

Sebber Landsbyordning skal bidrage til, at barnet opnår evnen til at udtrykke sig sprogligt gennem krops-, tale-, skrift- og billedsprog. Sebber Landsbyordning skal bidrage til, at barnet opnår evnen til at udtrykke sig sprogligt og sætte spor via kreative aktiviteter og udfoldelser som tegninger, malerier, musik, drama og digitale udtryksmåder

3. Social udvikling

Sebber Landsbyordning skal arbejde med en børnekultur, hvor alle børn føler sig værdifulde og ansvarlige i forhold til, at kunne mestre eget liv, samt indgå i, bidrage til og tage ansvar, når det gælder samværet med andre. Alle skal have en ven i skolen.

4. Kulturelle udtryksformer og værdier

Sebber Landsbyordning skal understøtte børnenes bevidsthed om forskellige kulturer og værdier. Det handler om at lade børnene nysgerrigt udforske – hvem er jeg, hvem er du, hvem er vi og hvorfor? Sebber Landsbyordning skal give børnene mulighed for at udforske og eksperimentere med forskellige udtryksformer som f.eks. dans, kunst, musik osv.

5. Naturen og udeliv

Sebber Landsbyordning skal skabe bevidsthed om, hvordan vi påvirker naturen, og hvordan naturen påvirker os. Sebber Landsbyordning skal lære barnet om naturen som fysisk rum, f.eks. hvad er der i naturen, hvad kan vi se, føle og fornemme. Sebber Landsbyordning skal skabe en grundlæggende naturforståelse hos børnene af f.eks. dyr og planter, økologi og økosystemer sat i sammenhæng med samfund og bæredygtighed.

6. Sundhed, krop og bevægelse

Alle børn er aktiv deltagende i fysiske aktiviteter. Sebber Landsbyordning skal arbejde systematisk med udvikling af børns kropsbevidsthed. Sebber Landsbyordning skal lære børnene vedholdenhed gennem selvvalgte fysiske aktiviteter.