Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for overgangen fra Regnbuen til Sebber Skole

Principper for overgangen fra Regnbuen til Sebber Skole

 

Princip for skolestart:

Barnet starter i skole den første hverdag i måneden efter, at det er fyldt 6 år.

Ved skolestart udfærdiges der en skoleplan for eleven, hvori det fremgår, hvornår eleven bør overgå til 3. klasse. I denne plan indgår også 2 datoer for overordnet evaluering af elevens standpunkt i forhold til hhv. 0. og 1. klassetrin.

 

Procedure:

Om efteråret holdes informationsmøde i skolen for forældre, hvis børn skal indskrives i skolen. Børnehaveklasseleder, pædagoger fra børnehave og DUS samt ledelse deltager.

Børn begynder i Guldgruppe (førskolegruppe) sammen med en pædagog fra børnehaven omkring det tidspunkt, hvor de fylder 5 år. Guldgruppen mødes én gang om ugen.

I Guldgruppen stifter børnene bekendtskab med farver, former, tal og bogstaver. De løser opgaver, som udfordrer dem på forskellige niveauer også i forhold til koncentration, tålmodighed og det at vente på tur.

Ved den årlige forældresamtale i børnehaven drøftes barnets skoleparathed og skolestart. Forældrene får besked ca. 1 måned før barnet skal starte i Guldgruppe.

Senest 2 måneder før barnet fylder 6 år drøfter og aftaler forældrene og Regnbuen tidspunktet for skolestart. Det aftalte tidspunkt meddeles skolen. Barnet starter i skolen den 1. i måneden efter, at det er fyldt 6 år. Det kan også aftales ved en samtale i Regnbuen mellem forældre og pædagoger, at barnet starter senere

Cirka 1 måned før skolestart modtager barn og forældre velkomstbrev fra skolen.

Der holdes velkomstsamtale med deltagelse af forældre, børnehaveklasseleder og børnehavepædagog.

Skole vælger en makker til barnet blandt indskolingsbørnene.

Barnet får besøg af sin makker og børnehaveklasselederen i Regnbuen cirka 2 uger før skolestart.

Barnet besøger skolen cirka 1 uge før skolestart.

Ved skole-hjemsamtaler deltager både DUS-pædagog og børnehaveklasseleder/lærere.

Der er et løbende samarbejde mellem pædagoger og børnehaveklasseleder/lærere om de enkelte børn.

 

Procedure for udskudt skolestart/skoleudsættelse:

Hvis barnet ikke vurderes skoleparat ved overgangen fra børnehave kan der laves en individuel plan for skolestart. Planen kan omfatte forkortet skoledag, men ikke særlig støtteordning.

 

Principper for undervisningens organisering

Organisering:

Sebber skole har to trin; Indskoling og mellemtrin.

Indskolingstrinet dækker over 0. til og med 2. klasse. Der dannes først klasser efter det tredje skoleår.

Mellemtrinet omfatter 3., 4., 5. og 6. klasse.

Procedure for dannelse af 3. klasse:

Når barnet har gået minimum 2,5 år i skole, skal der tages stilling til, om han/hun skal i 3. klasse, eller om han/hun skal blive et år mere i indskolingen.

I sidstnævnte tilfælde, er der tales om en klassesænkning, og der skal laves en plan for, hvordan barnet gennem et år mere i indskolingen skal blive klar til 3. klasse. Afgørende parametre i denne evaluering er barnets sociale udvikling, barnets faglige udvikling i dansk og matematik. 

Holddeling:

På Sebber skole har vi i indskolingen og på mellemtrinnet rullende skolegang og aldersblandet undervisning.

Rullende skolegang betyder, at eleverne organiseres i hold efter fagligt udviklingsniveau. Holdene dannes på tværs af klasser og årgange. Der oprettes kun hold inden for de to trin – ikke på tværs.

Baggrund:

Vi har valgt at danne rullende skolegang og holddelt undervisning frem for traditionelle klasser, da vi mener, at vi i disse hold i langt højere grad kan tage udgangspunkt i, hvad det enkelte barn kan og hvilken læring, der umiddelbart er den næste, som barnet er klar til. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns modenhed og faglige niveau. Betragtninger omkring læringsstil kan også inddrages i overvejelserne omkring holddannelse.

Det betyder i praksis, at en 6-årig måske er sammen med en 8-årig i nogle undervisningssituationer, og måske sammen med en 6-årig i andre, men hver gang dannes undervisningssituationer med hensyntagen til den enkelte elevs behov. Der arbejdes således på tværs af årgangene, så børnene tilgodeses på det niveau, de er. Derfor vil barnet altid have nogle at spejle sig i. Vi mener dermed rullende skolegang og holddelt undervisning både skaber tryghed og en høj faglig udvikling for den enkelte elev.  

Ligeledes betyder holddelt undervisning, at eleverne begynder deres skolegang i et eksisterende hold, som består af børn, der har gået i skole i kortere eller længere tid, og som derfor kender skolens normer og regler. Elever, der starter i skolen, sluses således langsomt ind i skolens verden og lærer at færdes i denne. De glider ind i en gruppe bestående af elever, der allerede kender skolens verden – og på den måde får barnet ro og tryghed til at falde til.