Værdigrundlag og målsætning

Sebber Landsbyordning – den røde tråd fra 0 til 13 år

Vores skole er ”Sebber Landsbyordning”, som består af institutionen Regnbuen med vuggestue,
børnehave og skolefritidsordning (DUS) og af Sebber Skole med undervisning fra 0. til og med 6.
klasse.
I Sebber Landsbyordning arbejder Regnbuen og Sebber Skole tæt sammen om at skabe et tilbud
til undervisning og fritid for alle egnens børn fra 0 til 13 år. Et tilbud, der er enestående i Aalborg
Kommune, og som signalerer en sammenhængende ”rød tråd” i børnenes udvikling og læring, fra
de er 0 til de er 13 år.

Værdigrundlag og målsætning

Barnet anerkendes med de værdier og ressourcer, det har, og møder tryghed, nærvær og glæde.

Barnet oplever sig som medspiller i et rummeligt fællesskab, hvori det udvikler personlige og sociale kompetencer.

Barnet møder et udfordrende læringsmiljø, der er kendetegnet ved leg, kreativitet, fantasi og faglighed.

Landsbyordningen prioriterer et åbent og respektfuldt samarbejdemellem forældre og personale.

Landsbyordningen opleves som et samlingssted, der opfordrer til fællesskab i lokalsamfundet.

Værdigrundlaget rummer de mål, der er sat for Landsbyordningen. Det samme gør det motto, der er overskriften for Landsbyordningen. Den skal være og udvikle sig som: "Børns univers på kryds og på tværs".

Et sted der - af alle, der kommer her - ses, høres og føles som "Børnes univers" med fællesskab
"på kryds og tværs" uanset, hvem man er, hvor gammel man er, og om man hører til i
Regnbuen eller på skolen.

Sebber Landsbyordnings kultur og værdier

Landsbyordningen kendes som:

- et sted i løbende udvikling og stadig forandring, hvor faglighed og fællesskab vægtes højt, og hvor der er kort vej fra idé til handling

- et sted med engagerede og professionelle medarbejdere og stor forældreopbakning Et led i udarbejdelsen af skoleplanen har været at lade elevråd, medarbejdere og skolebestyrelse komme med deres bud på, hvad der kendetegner Landsbyordningen. Elevrådets, skolebestyrelsens og medarbejdernes beskrivelse stemmer godt overens med indholdet i Landsbyordningens værdigrundlag. Der opleves sammenhæng mellem det, vi siger, og det, vi gør.

Eleverne i elevrådet på Sebber Skole beskriver kulturen på deres egen måde, idet de siger, at ”det er menneskene, der gør skolen hyggelig, sjov og dejlig at være på.”

Det ses i følgende sammenskrivning af værdigrundlag og beskrivelser:

Barnet anerkendes med de værdier og ressourcer, det har, og møder tryghed, nærvær og glæde

- Glade børn

- Tryghed og omsorg

- Nærhed og nærvær

- Glade og venlige mennesker

- Lærerne får det bedste frem i børnene

- Frihed

Barnet oplever sig som medspiller i et rummeligt fællesskab, hvori det udvikler personlige og sociale kompetencer.

- Plads til alle børn – plads til forskellighed

- Alle kender alle – alle hjælper alle

- Leg og venskaber på tværs af alder

- Fællesskabsfølelse og sammenhold

- Mangfoldighed

- Ingen mobning

Barnet møder et udfordrende læringsmiljø, der er kendetegnet ved leg, kreativitet, fantasi og faglighed.

- Læring

- Høj faglighed

- Fleksibilitet og omstillingsparathed

- Gode muligheder for nye tiltag

- Undervisning på kryds og tværs

- Tværfagligt samarbejde

- Gode og nye undervisningsmaterialer

- Kreativitet

- Udvikling

- Man lærer meget

- Man laver ikke det samme hver dag

Landsbyordningen prioriterer et åbent og respektfuldt samarbejde mellem forældre og personale.

- Positiv ånd

- Samarbejde

- Tillid

- Arbejdsglæde

Landsbyordningen opleves som et samlingssted, der opfordrer til fællesskab i lokalsamfundet.

Elever, medarbejdere og forældre oplever:

- Godt lokalområde til brug i undervisningen

- Landsbyordningen er lille, men vågen

_________________

Selvstændighed og livsduelighed

Det børnesyn, der ligger i Landsbyordningens værdigrundlag stemmer godt overens med det fælles kommunale dannelsesmål: at børnene får mulighed for at udvikle selvstændighed og livsduelighed. Vi tror på, at hvis vi arbejder professionelt efter de mål, som værdigrundlaget beskriver, så giver vi børnene disse muligheder.

Medarbejdere og skolebestyrelse har givet deres bud på, hvordan vi i Sebber Landsbyordning understøtter, at børnene udvikler livsduelighed og selvstændighed. Som vigtige faktorer nævnes, at vi i Sebber Landsbyordning

- anerkender og ser hvert enkelt barn

- skaber situationer og et trygt miljø, hvor børnene har lyst til og tør at stå frem

- giver børnene ansvar, medbestemmelse og valgmuligheder

- giver børnene sikre og synlige succeser

- skaber rammer for fagligt og socialt samvær på tværs af alder

- tilrettelægger undervisning og aktiviteter efter børnenes alder og niveau

- skaber forskellige læringsrum og anvender forskellige undervisningsformer

Hvad skal vores børn lære – og hvordan?

Undervisningen og det pædagogiske arbejde i Sebber Landsbyordning skal sikre børnenes læring i forhold til Fælles Mål og pædagogiske læreplaner. Derudover lægger skolebestyrelsen særlig vægt på, at børnene lærer:

- at tro på sig selv

- at tage ansvar for sig selv

- at vise tolerance og respekt for andre mennesker

- at indgå i sociale fællesskaber

- at blive livsduelige mennesker, som kan tage del i det demokratiske samfund

Skolebestyrelse og medarbejdere har drøftet, hvad der udover en professionelt tilrettelagt pædagogisk praksis og undervisning skal til, for at børnene kan lære dette. Det er vigtigt

- at Sebber Landsbyordning skaber rammer for læring og udvikling for alle børn

- at de voksne er rollemodeller, der møder børnene med anerkendelse og tillid

- at hvert enkelt barn møder passende faglige og sociale udfordringer, arbejder mod realistiske mål og inddrages i læreprocesserne

- at der er fokus på medarbejdernes læring