Sebber Landsbyordning Samarbejdsaftale mellem Regnbuen og Sebber skole
Samarbejdsaftalen omfatter alle kommende skolebørn i Sebber Landsbyordnings skoledistrikt.
I Sebber Landsbyordning er der rullende skolestart. Samarbejdsaftalen evalueres en gang årligt ved skoleårets start.
Samarbejdsaftalen er baseret på ”Mål og principper for den gode overgang i Aalborg Kommune”, herunder værdierne:
Helhed og sammenhæng
Det er forældrene der følger barnet gennem hele livet, derfor er det forældrenes ansvar at skabe tryghed, helhed og sammenhæng i samarbejde med skole og daginstitution.
Fællesskaber
Børns sociale og faglige læring sker i fællesskaber, derfor er det en professionel opgave, at sikre barnets deltagelse i de fællesskaber, det er en del af.
Professionalisme
Det er de professionelles ansvar i samarbejde med forældrene, at skabe rammer, der sikrer, at overgangen fra daginstitution til skole kan foregå i en tryg atmosfære.
Dialog
Det er vigtigt, at der foregår en ligeværdig dialog mellem de professionelle og forældrene.
Herudover bygger Aalborg Kommunes principper for overgange på principperne om:
Barnets deltagelse, forældrene som en central medspiller og det professionelle samarbejde
Målet for samarbejdet mellem Regnbuen og Sebber skole er:
- at børnene og deres forældre får et kendskab til skoleliv, at forældrene har tillid til skolen og børnene er så trygge, at de deltager aktivt i skolens aktiviteter fra skolestart.
- at børnene får et kendskab til skoleliv generelt, herunder rammerne for en skoledag, generelle forventninger m.v. - at børnene lærer deres egen skole at kende, kendskabet til børnehaveklasselederen, DUSSEN m.v.
- at der er et samarbejde mellem skole og børnehave om skolestartende børn, hvor børnene får kendskab til et skoleliv, bl.a. gennem besøg og aktiviteter på Sebber skole og aktiviteter med børn fra børnehaven og personale fra skolen.
- at der er et løbende samarbejde mellem pædagoger og børnehaveklasseleder/lærere om de enkelte børn.
Tidspunkt | Handling | Mål | Deltagere |
Efteråret | Der afholdes informationsmøde på Sebber skole for forældre, hvis børn skal indskrives i skolen. | Helhed og sammenhænge. Dialog mellem Landsbyordning og forældre. | Børnehaveklasseleder, pædagoger fra børnehave og DUS samt ledelse. |
Hele året | Ved den årlige forældresamtale i børnehaven drøftes barnets skoleparathed og skolestart. | Forældrene får besked ca. 1 måned før barnet skal starte i Guldgruppe. Dialog mellem Landsbyordning og forældre. Professionalisme. | Pædagoger fra børnehave og DUS samt ledelse. |
Hele året | Forud for skolestart begynder børnene i Guldgruppe (førskolegruppe) sammen med en pædagog fra børnehaven. Guldgruppen mødes én gang om ugen. | Helhed og sammenhænge. Fællesskaber. Professionalisme. | Pædagoger fra Regnbuen. |
Hele året | Pædagogen er i løbende kontakt med forældrene, hvor forældrene bliver informeret om hvordan barnet klarer at gå i Guldgruppe. Der afholdes en samtale om hvornår barnet skal starte i skole. Aftalen meddelelse skolen. | Dialog og professionalisme. | Pædagoger fra Regnbuen. |
Hele året | Cirka 1 måned før skolestart modtager barn og forældre velkomstbrev fra skolen. | Dialog og professionalisme. | Ledelse. |
Hele året | Der holdes velkomstsamtale med deltagelse af forældre, børnehaveklasseleder og børnehavepædagog. Dialog mellem Landsbyordning og forældre. | Professionalisme. | Forældre, børnehaveklasseleder, børnehavepædagog. |
Hele året | Skolen vælger en makker til barnet blandt indskolingsbørnene. | Professionalisme og sammenhæng. | Børnehaveklasseleder. Indskolingslærere. |
Hele året | Barnet får besøg af sin makker og børnehaveklasselederen i Regnbuen cirka 2 uger før skolestart. | Professionalisme og sammenhæng. | Børnehaveklasseleder. |
Hele året | Barnet besøger skolen cirka 1 uge før skolestart. | Professionalisme. Helhed og sammenhæng. | ørnehaveklasseleder. Indskolingslærere |
Hele året | Skole-hjemsamtaler i løbet af året | Professionalisme. Helhed og sammenhæng. | Forældre og pædagoger, bh. klasseleder, indskolingslærere. |