Principper for samarbejdet mellem hjemmene og Sebber Landsbyordning
Samarbejdet mellem hjemmene og Sebber Landsbyordning (Regnbuen og Sebber Skole) bygger på gensidig tillid, åbenhed og respekt og er et fælles ansvar.
Tidlig kontakt fra såvel forældres som lærere og pædagogers side er vigtig, så tvivlsspørgsmål og bekymringer tages op så tidligt som muligt.
Forældremøder
Der afholdes mindst ét forældremøde i Regnbuen, ét i indskolingen og ét for klasserne på mellemtrinnet pr. år.
På mellemtrinnet tilrettelægges forældremøderne, så den enkelte klasse får tid for sig selv med lærerne.
Der kan holdes flere forældremøder for den enkelte klasse eller afdeling.
I forbindelse med planlægningen skal forældrene have mulighed for at foreslå punkter til dagsordenen.
På forældremøderne inddrages forældrene i og orienteres om det pædagogiske arbejde, undervisningens indhold, klassernes sociale liv og lektier.
Det forventes, at alle hjem er repræsenteret på forældremødet.
Samtaler
Der tilbydes forældresamtaler i Regnbuen én gang om året og en ”falde-til-snak” efter, at barnet er startet i vuggestue eller børnehave.
Der holdes skole-hjemsamtaler to gange om året.
Skole-hjemsamtalen vil naturligt dreje sig om:
Fagligt standpunkt
Arbejdsindsats
Samarbejde
Mål for arbejdet
Forhold til kammerater og lærere
Forhold uden for skolen, der har indflydelse på elevens skolesituation
Det er forældrenes beslutning, om barnet skal med til samtalen.
I skole-hjemsamtaler, hvor barnet går i DUS, deltager DUS-pædagogen sammen med lærerne i samtalen.
Der holdes velkomstsamtale med forældre, børnehavepædagog og børnehaveklasseleder ved overgangen fra børnehave til skole
Forældreråd
På skolen vælges forældreråd én gang årligt på forældremøderne i efteråret.
Der skal være et forældreråd i indskolingen og ét i hver klasse på mellemtrinnet.
Forældrene beslutter selv antallet af medlemmer i forældrerådene.
Forældrerådet kan planlægge og afholde arrangementer for forældre og elever.
Forældrerådene tager aktivt del i gennemførelsen af skolefesten.
Forældrene skal have mulighed for at stille sig til rådighed i forbindelse med arrangementer og aktiviteter.
Forældrerådet i indskolingen opfordrer til at lave legegrupper efter de principper, som skolebestyrelsen har vedtaget. En lærer fra indskolingen kan spørges til råds med hensyn til gruppesammensætning.
Information
Aula bruges til information fra Regnbuen og Sebber Skole til forældrene.
Det forventes, at forældrene følger med på Aula og jævnligt ser efter, om der er nyheder.
Forældrene informerer pædagoger og lærere om forhold, der har betydning for barnets trivsel og udbytte af undervisningen.
Forældrene informerer kontaktlærer/klasselærer om årsagen i forbindelse med fravær fra undervisningen.
Besøg i undervisningen
Besøg aftales i forvejen med læreren/pædagogen.