Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for samarbejdet mellem hjemmene og Sebber Landsbyordning

Principper for samarbejdet mellem hjemmene og Sebber Landsbyordning

 

  • Samarbejdet mellem hjemmene og Sebber Landsbyordning (Regnbuen og Sebber Skole) bygger på gensidig tillid, åbenhed og respekt og er et fælles ansvar.

  • Tidlig kontakt fra såvel forældres som lærere og pædagogers side er vigtig, så tvivlsspørgsmål og bekymringer tages op så tidligt som muligt.

Forældremøder

  • Der afholdes mindst ét forældremøde i Regnbuen, ét i indskolingen og ét for klasserne på mellemtrinnet pr. år.

  • På mellemtrinnet tilrettelægges forældremøderne, så den enkelte klasse får tid for sig selv med lærerne.

  • Der kan holdes flere forældremøder for den enkelte klasse eller afdeling.

  • I forbindelse med planlægningen skal forældrene have mulighed for at foreslå punkter til dagsordenen.

  • På forældremøderne inddrages forældrene i og orienteres om det pædagogiske arbejde, undervisningens indhold, klassernes sociale liv og lektier.

  • Det forventes, at alle hjem er repræsenteret på forældremødet.

 

Samtaler

  • Der tilbydes forældresamtaler i Regnbuen én gang om året og en ”falde-til-snak” efter, at barnet er startet i vuggestue eller børnehave.

  • Der holdes skole-hjemsamtaler to gange om året.

  • Skole-hjemsamtalen vil naturligt dreje sig om:

  • Fagligt standpunkt

  • Arbejdsindsats

  • Samarbejde

  • Mål for arbejdet

  • Forhold til kammerater og lærere

  • Forhold uden for skolen, der har indflydelse på elevens skolesituation 

  • Det er forældrenes beslutning, om barnet skal med til samtalen.

  • I skole-hjemsamtaler, hvor barnet går i DUS, deltager DUS-pædagogen sammen med lærerne i samtalen.

  • Der holdes velkomstsamtale med forældre, børnehavepædagog og børnehaveklasseleder ved overgangen fra børnehave til skole

 

Forældreråd

  • På skolen vælges forældreråd én gang årligt på forældremøderne i efteråret.

  • Der skal være et forældreråd i indskolingen og ét i hver klasse på mellemtrinnet.

  • Forældrene beslutter selv antallet af medlemmer i forældrerådene.

  • Forældrerådet kan planlægge og afholde arrangementer for forældre og elever.

  • Forældrerådene tager aktivt del i gennemførelsen af skolefesten.

  • Forældrene skal have mulighed for at stille sig til rådighed i forbindelse med arrangementer og aktiviteter.

  • Forældrerådet i indskolingen opfordrer til at lave legegrupper efter de principper, som skolebestyrelsen har vedtaget. En lærer fra indskolingen kan spørges til råds med hensyn til gruppesammensætning. 

 

Information

  • Aula bruges til information fra Regnbuen og Sebber Skole til forældrene.

  • Det forventes, at forældrene følger med på Aula og jævnligt ser efter, om der er nyheder.

  • Forældrene informerer pædagoger og lærere om forhold, der har betydning for barnets trivsel og udbytte af undervisningen.

  • Forældrene informerer kontaktlærer/klasselærer om årsagen i forbindelse med fravær fra undervisningen.

 

Besøg i undervisningen

  •  Besøg aftales i forvejen med læreren/pædagogen.